Home » Blog om personlig udvikling » Julen og andre højtider: Sådan overlever du dem

Julen og andre højtider: Sådan overlever du dem

Julen

Læsetid: 7 min.

I julen og andre højtider har mange mennesker blandede følelser. På den ene side er det dejligt, at bruge tid med sin familie og sine venner. Men på den anden side, så kan det også give stress og gnidninger. Men der er hjælp at hente, hvis du vælger at have en bevidst tilgang til denne ofte travle periode. Du kan komme langt ved at tage lederskab og lede dig selv hen til et bedre resultat. Her kommer jeg med et par tips til dig.

Ferien kan være en stressende tid for enhver, og endnu mere, hvis du er ansvarlig for at holde en fest, har familie boende hos dig, oplever økonomiske begrænsninger eller generelt har en masse ansvar.

Alt dette kan fjerne meget af glæden ved højtiden, uanset hvilken højtid din familie fejrer. Men med mindfulness kan du lære at slippe den unødvendige stress og leve mere i nuet. Det giver dig mulighed for virkelig at sætte pris på hvert øjeblik, du får i løbet af højtiden, og endelig nyde tiden.

Julen med mindfulness

Det lyder måske som noget der tager lang tid, men mindfulness kan ret nemt og hurtigt udøves. Mindfulness er ganske enkelt at fokusere på det øjeblik, du er i lige nu. Du dømmer eller vurderer ikke noget og du tænker ikke på fortrydelse eller skyldfølelse. Du accepterer simpelthen bare det, der er. Jo mere mindful du kan være i højtiderne – og resten af året – jo mere taknemmelig og stressfri bliver du. Mindfulness er en vidunderlig øvelse året rundt, og det er noget, alle kan have gavn af, uanset hvad de har at gøre med. Men i højtiderne er der endnu flere måder, det kan hjælpe dig på.

Hvorfor højtiden er sådan en udfordring

Men hvorfor er højtider så stressende? Det virker som en glædelig tid at tilbringe med sin familie, men det modsatte er ofte tilfældet. Du prøver så hårdt på at gøre alt perfekt og give dine børn minder, de kan værne om, at du mister dig selv – og din fornuft – undervejs.

At forstå hvor stress kommer fra, hjælper dig til at vide, hvor du skal fokusere på at forbedre din mindfulness på denne tid af året. Der er meget at gøre – og ofte med meget lidt tid. Du har stadig andet ansvar oven i de mange ting, du skal jonglere med i højtiderne. Forventningerne er anderledes end virkeligheden. Selv når man arbejder hårdt på at gøre alt perfekt i julen, bliver det ikke altid, som man havde planlagt. Det er her, mindfulness virkelig kommer til sin ret.

Sådan kan mindfulness hjælpe dig

At være mere mindful i julen og andre højtider hjælper dig med alt dette og mere til. Det giver dig mulighed for at være til stede og lægge alle forventningerne til side, så du bare kan nyde de øjeblikke, du får sammen med din familie og dine venner.

Du lærer at acceptere øjeblikket – hvert øjeblik, du lever, er en gave. Selvfølgelig er det ikke altid som du forventer det skal være, men i højtiderne handler det ikke om at være perfekt. Det handler om at nyde nærværet, være sammen med familie og venner og være mere taknemmelig for det, du har i dit liv. Mindfulness hjælper dig med at sætte farten ned i julen. At tage en pause via mindfulness er en af de bedste ting, du kan gøre for at være til stede i højtidens travlhed.

Minder er værdifulde. Hvis du hele tiden tænker på den næste ting, du skal gøre i julen, bliver det svært at holde fast i minderne. Vil du huske julen som en tid, du tilbragte sammen med dine kære, eller som en tid, hvor du havde så travlt, at du gik glip af noget?

Sådan forbliver du nærværende i julen trods kaos

Det virker næsten umuligt, gør det ikke? At se ud over alt det, du har at gøre med i denne højtid, lære at give slip og fjerne stress? At være til stede i hvert øjeblik? Men med bare nogle få enkle teknikker og ændringer i tankegangen, kan du være mere mindful selv under kaos og stress.

1. Øv dig på forhånd

Hvis du har lidt tid, inden ferien begynder, er det et godt tidspunkt at begynde at praktisere dine mindfulness-vaner. Det kræver ikke andet end, at du sidder stille og fokuserer på det, du laver i det øjeblik. Det kan betyde at være stille under et måltid, at sidde i soveværelset om aftenen og tænke over, hvordan du har det på det tidspunkt, eller at være opmærksom, mens du går en tur.

2. Slip trangen til at fordømme

En meget stor del af mindfulness er at give slip på fordømmelse og skyldfølelse. Det handler ikke kun om at give slip på at dømme andre, men også dig selv og de situationer, du befinder dig i under højtiden. Hold op med at bekymre dig om, hvordan du ser ud, om maden er god nok, om stedet er perfekt eller hvad andre oplever. Disse tankemønstre er negative og vil gøre det meget svært at være mindful og sætte pris på nuet.

3. Spis med omtanke

Mindfulness kan fungere under enhver begivenhed eller oplevelse, du har i løbet af højtiden, men et godt tidspunkt at praktisere det på er, når du spiser sammen med andre. Det kan være familiens måltid, til en fest eller bare derhjemme for at stresse af.

Sluk for alle distraktioner under måltidet. Det betyder ingen telefon, intet TV og ingen musik. Sid stille og tænk på, hvordan du har det lige nu under måltidet. Fokuser på smagen, farverne og konsistensen af det, du spiser. Overvej, hvordan du har det. Spis uden at dømme, uden skyldfølelse eller andre følelser, der ikke bidrager til måltidets tilfredsstillelse.

4. Tag en pause

At være mindful er intet andet end at tage en pause. Det er så nemt at blive opslugt af, hvad man skulle have gjort, hvad man stadig mangler at gøre, hvad der er perfekt eller ikke perfekt i julen. Når du oplever, at dine tanker vandrer i stedet for at nyde tiden med familie eller venner, så tag en pause. Sæt dig et par minutter alene i stilheden, og bring dig selv tilbage til dette øjeblik.

Til sidst skal du huske at fokusere på nuet, ikke på det store billede. Det handler ikke om at have det perfekte juleminde, men om hver eneste lille ting, der gjorde din jul mindeværdig.

 

ROSA MORSAL THOMASSEN
ROSA MORSAL THOMASSEN

Numerological Coach
Uddannet numerolog i 2015 & uddannet erhvervsnumerolog i 2023.
Træd ind i dit potentiale med praktisk numerologi.

Find me on: Web | Instagram | Facebook

Del på:
error: Content is protected